24. augusta 2011

Šťavnatý koláč s tvarohom a ovocím

Hlavná záhradkárska sezóna je v plnom prúde. Ovocie a zelenina z našich zemepisných šírok sú práve teraz najchutnejšie, najvoňavejšie a aj cenovo najdostupnejšie. Podporujem domácich samopestovateľov, držím im v ich boji s veľkokorporátnymi reťazcami palce a nakupujem u nich.

Zbožňujem chodievať v sobotu zrána na trh, kde už všetci stánkari majú pripravené pulty plné farebnej zeleniny a ovocia a konečne sa učia svoj tovar ponúkať a predávať. Isteže, nie všetci to majú v krvi a v srdci, a jedným to ide lepšie, iným vôbec. Tí, čo podstatu trhovania sa pochopili, pokrikujú na okoloidúcich a snažia sa svoj tovar aktívne predať. Zvyšok tvoria obchodníci, ktorí len stoja a predávajú tým, čo sa pri nich pristavia. Uprednostňujem tých, ktorí majú snahu a zastavujem sa pri nich. Zo všetkého najviac však preferujem a spolieham na stálice, s ktorými som spokojná a s ktorými mám osobný obchodný vzťah. Starkú, ktorá ma zásobuje čerstvými domácimi vajíčkami a najchutnejšou údenou klobáskou. Pekárku, ktorá ako jedna z posledných predáva poctivý chlieb bez umelohmotných konzervantov. Pána, ktorý má najsladšie melóny; pani, ktorej paradajky voňajú slnkom; mliekarku, od ktorej beriem mokrý tvaroh alebo čerstvé syry z rôznych kútov Slovenska. Časom som sa naučila od koho čo kúpiť, koho tovar stojí za to a teraz už len ťažím z vybudovaných vzťahov. Už zďaleka ma "moji" predavači zdravia, presne vedia, čo idem kúpiť a ak už nemajú môj obľúbený tovar, s úsmevom mi povedia, kedy sa mám zastaviť. Takto si predstavujem obchodný vzťah, ktorý vedie k obojstrannej spokojnosti a je založený na dôvere. Je to síce obchod za peniaze, avšak s obrovskou pridanou hodnotou. Bez anonymity, bez strachu, či sa kupujúci vráti, bez dilem o kvalite.


Keď som minule v neobvyklom čase prechádzala narýchlo trhom, frnkli mi do nosa kôstkové plody, ktoré hrali všetkými farbami. Ringloty, slivky, broskyne, nektarinky – všetky krásne naukladané vedľa seba. Zobrala som toľko, aby bolo na sladký koláč aj na jedenie za surova a začala vymýšľať, ako dať ich chuti a farbe spoločne vyniknúť.



Modifikovala som jeden z top obľúbených receptov našej domácnosti. Doteraz som sa od neho výraznejšie neodchýlila, iba som dolaďovala kombináciu vstupných surovín, ale tentoraz sa mi hodil, a keďže som presne vedela, akú konzistenciu a chuť od neho očakávať, bol pre moje pestrofarebné ovocie ako stvorený. Originálny recept na tento skvelý šťavnatý koláč mám od výbornej blogerky, kuchárky a pekárky, Šárky Škachovej. Jej blogy o jedle (Gurmánka a Dolce Vita) sú plné dlhoročných skúseností, láskavého slova, ale hlavne vychytaných receptov, ktoré fungujú.

Napriek tomu, že originál je napísaný pre jablká, recept dokonale funguje aj so sladkokyslým šťavnatým mixom kôstkového ovocia.

Suroviny (na veľký hlboký plech)
250 g mäkkého tučného nehrudkovitého tvarohu
250 g polohrubej múky
180 g masla
180 g práškového cukru
3 vajcia
prášok do pečiva (bezfosfátový, predáva DM)
ovocie (broskyne, ringloty, slivky, nektarinky)
posýpka (hrubá múka, maslo, cukor, škorica)

Postup:
Maslo nechajte odstáť pri izbovej teplote. Potom ho rozmixujte s vajíčkami a cukrom do nadýchanej svetlej peny. Pridajte tvaroh a opäť šľahajte. Vznikne vám polotekutá zmes, do ktorej prisypte múku s práškom do pečiva a mixujte, kým sa všetky suroviny nespoja. Všetky sypké časti, ktoré pridávam do vopred vyšľahaných zmesí, vždy preosievam. Mám tak z výsledku omnoho lepší pocit, lebo čím viac energie koláču venujem pri jeho príprave, tým viac sa odmení, keď je hotový. Vymiešané cesto bude polotuhé (v závislosti od vstupnej konzistencie masla a veľkosti vajec), preto ho pomocou stierky rozotrite na vymastený a hrubou múkou alebo krupicou vysypaný plech. Na vrch poukladajte alebo vysypte nakrájané ovocie a posypte posýpkou, ktorú ste si pripravili z masla, hrubej múky, cukru a v tomto prípade aj škorice, ktorá perfektne harmonizuje s vybraným ovocím. Vložte do vopred vyhriatej rúry na 180°C, pečte cca 25 - 35 minút, podľa toho, ako vaša rúra pečie. Ku koncu pečenia koláč kontrolujte, aby ste ho nepripálili. Hotový bude vtedy, keď sa vám okraje koláča odchlipnú od stien, posýpka bude zlatohnedá a váš byt prevoňaný všetkými surovinami, ktoré ste do koláča s láskou vložili.


Dobré drobné rady:
Ak máte naponáhlo, roztopte maslo úplne – recept funguje tiež.
Určite nepoužite hrudkovitý tvaroh, cesto by bolo suché.
Tvaroh má byť tučný tak akurát – 20 % tuku je v kombinácii s maslom príliš. (odtučnený nepoužívam)
Na posýpku môžete použiť aj kryštálový, aj práškový cukor.
Najvhodnejšia teplota masla na posýpku je ani príliš tuhá, ani príliš mäkká – niečo medzi.
Použitím bezforsfátového prášku do pečiva získate koláč diametrálne odlišnej chuti. Nebude chemický.

Koláč je vynikajúci hneď po vychladnutí, ale aj po uskladnení v chladničke. Recept na prípravu je nenáročný, preto ho zvládnu aj menej odvážni pekári. Oceníte ho aj vtedy, keď nemáte príliš veľa času na vypekanie, ale nedeľný koláč si jednoducho neodpustíte. Vašu domácnosť prevonia maslom a ovocím a vaše chuťové bunky sa budú vznášať v siedmom nebi. Dokonalá konzistencia, dokonalá chuť. Ďakujem Šárke za recept, ktorý už z rodiny nepustíme a s láskou ho posúvam ďalej, aby si ho vychutnali všetci, ktorí ho ocenia.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára