5. marca 2016

Hlavou dolu a ubrať

Mám rada zmysel pre poriadok, keď veci majú svoj řád. Byť matkou ma však naučilo, že v mnohých veciach, ktoré som vyznávala v ére "pred deťmi", treba robiť veľké ústupky a kompromisy. Aspoň teda u mňa to platí. Nie preto, že by sme mali náročné dieťa. Skôr preto, že máme náročnú mamu dieťaťa, teda mňa, ktorá si zaumienila vychovávať dieťa kontaktne, vnímavo, s rešpektom a najväčšou láskou. To si vyžaduje čas, trpezlivosť a veľa energie. Nesťažujem si však, všetko čo sa drobky týka, je ako som chcela a chcem. Trávime spolu všetok čas, ktorý máme. Hráme sa najviac na praktický život – s reálnymi predmetmi, dni nám bežia pri reálnych činnostiach. Varíme, upratujeme, perieme, ... Činnosti nám síce trvajú x-násobe dlhšie, ale aj tak som rada, že ich vôbec spravíme. Skvelé je, že už mám úžasnú pomocníčku, ktorá funguje. Je ako špongia, obkukáva čo sa dá a absorbuje. Často sa nestačím čudovať veciam, pohybom, činnostiam, či gestám, ktoré robí. Všetkému rozumie. Nesmierne sa už teraz teším, keď začne hovoriť a povie nám, čo si myslí – o nás, sebe, o živote.

A aj keď mám rada veci vždy na mieste (a naša drobka evidentne tiež), niekedy je fajn spraviť veci opačne. O koláčoch to platí obzvlášť – niektoré treba jednoducho spraviť dolu hlavou! Ten dnešný, ktorý som pre vás vybrala, je skvelým príkladom. Všetko v ňom má svoje miesto – aj keď je obrátený. Orechy, med, smotana, hrušky, kardamóm... chute spolu ladia a výsledok je prekvapivý. Ak sa vám zapáči, skúste. Ja keď ho budem piecť nabudúce, jednoznačne potrebujem ubrať. Cukru i medu, na mňa bol stále príliš sladký ;-)


Obrátený hruškový koláč s orechami a medom

/12 porcií, tortová forma Ø 26 cm/

Suroviny na cesto:
200 g hladkej múky
120 ml kyslej smotany
1 vanilkový struk alebo bourbon vanilkový cukor
2 vajcia
75 g trstinového cukru
70 g medu
1 KL rozdrveného kardamómu
1,5 KL prášku do pečiva (bezfosfátového)
štipka soli
maslo a krupicu na vymazanie a vysypanie formy

Na topping:
50 g masla
50 g trstinového cukru
75 g medu
100 g vlašských orechov
2 hrušky





Postup:
Hrušky si očistíme a nakrájame na 3-4 mm hrubé plátky. Na topping si rozpustíme maslo, pridáme k nemu cukor, med a za stáleho miešania prehrejeme, kým sa cukor a med nerozpustia a nevznikne homogénna hladká zmes. Boky tortovej formy vymažeme maslom a vysypeme krupicou, nalejeme do nej zmes masla, cukru a medu. Naaranžujeme  navrch hrušku a pomedzi ňu naukladáme nasekané orechy. Odstavíme a pripravíme si cesto. Zmäknuté maslo vymiešame s cukrom a medom do peny. Pridáme vajcia, kyslú smotanu, štipku soli a prešľaháme. Primiešame múku, prášok do pečiva, vanilku a kardamóm. Vyšľaháme hladké cesto a nalejeme ho do formy na hrušky a orechy. Pečieme pri 180 °C približne 45-55 minút. Po vybratí z rúry necháme koláč asi 15 minút odležať a potom ho vyklopíme. Servírujeme najlepšie ešte mierne teplý, napr. s vanilkovou zmrzlinou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára