20. júla 2012

Dostala som Bibliu!

Je grandiózna, krásna / červená, prehľadná, logická – skrátka veľký skvost. Ide o publikáciu The Silver Spoon – bibliu talianskej gastronómie. Má vyše 2000 receptov, je talianskym bestsellerom už 60 rokov a predalo sa z nej viac ako 1 milón výtlačkov. Dostala som túto knižôčku od môjho milého kolegu, za čo ešte raz veľmi ďakujem Milanko! Trafil si ju, bude slúžiť, hodne.


Teperila som túto ťažkú knižku domov a hneď začala listovať. Kým som sa pustila do prvých testovačiek receptov, pár dní nám to trvalo, jednoducho som ju potrebovala u seba zabývať a udomácniť. Strieborná lyžica je naozaj dobrým pomocníkom v kuchyni, lebo popisuje aj prípravnú fázu a základné procedúry v kuchyni pri príprave čerstvých cestovín, rôznych druhov dezertov, sorbetov, zavárania, pridáva info o jednotlivých druhoch zeleniny a mnoho ďalších užitočností.

Talianska kuchyňa tvorí základ jedálnička našej domácnosti, tak si ju užijeme až-až. Nádych, výdych – práve začíname.

Žatva v plnom prúde

Počas detských čias pre mňa žatva znamenala neskoré leto a prázdniny. Pamätáte si na staré obrovské kombajny, ktoré brázdili lokálne cesty, brzdili dopravu a vytvárali dopravné zápchy na miestach, kde by ste ich nečakali? Ak ste v detských časoch zažili v aute konverzáciu typu: "Čo sa to tam deje?". "Kombajnyyy!" ... jednoznačne to znamenalo, že pôjdete krokom a pár minút svojho krásneho dňa strávite v slnku vyprahnutom aute. No čo, žatva bola prednejšia a tak je aj pravda. Veď chlebík je základ života.

Naša blízkosť poľnohospodárskemu životu a dedinským biorytmom prináša aj všetky radosti a zistenia z pozorovania aktivít, čo sa dejú na poliach na vôkol. Fakt si ako decko pamätám, že sa žalo v júli, občas v auguste, ak prišli dažde. U nás na juhu žatva začala tento rok hodne zavčasu. Na konci júna už väčšina políčiek bola zožatá. Dozreté obilie je nádherné. Zlatisté lány polí – vetrík, ktorý sa políčkom preháňa a nádherne ho vlní, skvelá vôňa, ševeliace zvuky obilia – romantika, krása, leto.

V bezprostrednom susedstve nášho pozemku jedno také políčko bolo. Zožali ho neskôr ako väčšinu, ale mali sme ho na dosah. Pár kláskov, ktoré po žatve na bokoch políčka ostali, som si uzurpovala. Len tak, lebo sú nádherné. Na vidiek sa hodia ako vyšité a foodbloggerovi poslúžia skvele ako dekorácia. Hrdo som si ich viezla bicyklom v košíku domov a tešila sa, ako s nimi naložím.

Hľadala som zlatistý recept plný slnka, tu je.

Torta con le Mele – Jablkový koláč


Takto vyzerala inšpirácia v The Silver Spoon



Suroviny:
80 g masla (+ pár g navyše na vymazanie formy)
200 g hladkej múky
3 vajcia
150 g cukru
3-4 jablká (ošúpané, zbavené jadier, pokrájané na malé kocočky)
1/2 balíčka prášok do pečiva (bezfosfátový Alnatura)
v origináli je ešte šľahačka na servírovanie (nepoužívam :-)
krupica, hrubá múka alebo kokos na vysypanie formy
soľ
škorica (nad rámec pôvodného receptu som jablká poprášila škoricou)
čokoládový mousse (nad rámec receptu, pár lyžičiek na vrch cesta)



Postup:
Vajcia vyšľahajte s cukrom do peny. Postupne primiešavajte zmäknuté maslo. Múku s práškom do pečiva pridávajte po častiach. Až keď získate homogénnu a pomerne hustú hmotu, pridajte nakrájané jabĺčka, premiešajte, aby sa každý kúsok obalil cestovou hmotou. Naplňte maslom vytretú a múkou vysypanú formu, zaželajte koláču šťastnú cestu a šupnite ho do vyhriatej trúby (180 °C) na 30 – 40 minút. Ja som mala doma čokoládový mousse z horkej čokolády (Alnatura) a tak som pár lyžičiek dala pred upečením na vrch koláča.

Dobré drobné rady:
U mňa platí, že si pri pečení koláčov nastavujem 20 minút a od toho času koláč v pravidelných intervaloch sledujem.
Do koláčov zvyknem šupnúť vždy aj trošku soli, pre zvýraznenie chuti (aj Maruška vedela, že bez soli sa ani piecť nedá).
Formy často vysypávam kokosom, koláčiky potom chytia príjemnú kokosovú príchuť.



Zas a znova platí, v jednoduchosti je krása. Užívajte.

15 komentárov:

  1. krasne fotky! ta knizka musi byt paradna, musim sa aj ja po nej poobzerat, kedze taliansku kuchynu mam velmi rada.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Knižka je fajná, skús polistovať cez amazon,
      http://www.amazon.com/The-Silver-Spoon-New-Edition/dp/0714862568/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1342858187&sr=8-1&keywords=the+silver+spoon
      a ak by ti dalo kúpiť pri dobrom shippingu, tak ju budeš mať za skvelú cenu. Ďakujem za chválu fotočiek, pekné leto na sever Európy.

      Odstrániť
    2. Dakujem Katka! My tu bohuzial leto nemame ;o( uz som pozrela na amazone, tak to vidim, ze coskoro si ju objednam ;o)

      Odstrániť
    3. Do kelu, to mi nenapadlo, ako je to u vás s neLetom. Tak aspoň knižka a skvelá južanská kuchyňa nech zahreje.

      Odstrániť
  2. Katka, milujem kuchárske knihy. A táto vyzerá úžastne priam skvostne. Veru, dobrý kolega ;-) Aj koláč vyzerá výborne, ešte si aj čokoládu pridala... Kombajny na cestách si ako dieťa pamätám aj ja :-DDD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veľmi správne Zuzka, úplne som zabudla na čokoládový mousse - vďaka za pripomenutie, idem doplniť.
      Koláč bol ľahučký, fajný, nie moc tučný, ani suchý. Vďaka za korektúru ;-)

      Odstrániť
  3. Já nemám kuchařek nikdy dost, miluju v nich listovat. Už mám v podstatě zákaz nakupování (přitom jich mám jen pár) a tohle je skvost, který ti moc přeju (a závidím taky!)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kuchárske knižky sú super, najmä preto, že sú to kusy nábytku a nášho života. Ja ich zasa až tak veľa nemám a vôbec mi to nevadí. Navyše priznávam, že častokrát, keď niečo kvôli vareniu hľadám, internet mi je rýchlejší. Táto knižky však cestuje v rámci domu, z kuchyne, do izby, na terasu - hore-dolu – viem, že si ju užijeme. Určite budem skvelé recepty zdieľať :-)

      Odstrániť
  4. milujem kombajny! kombajn = detstvo, cesta do senca na dovolenku. s nostalgiou sa usmejem na kazdy z mala ktore este stretnem!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, u vás v kopcoch sa tak veľmi nežne. Apropos, teší ma, že nie som sama, čo sa nad mnohým, čo ma cez deň stretne, usmeje.

      Odstrániť
  5. Tak tuto knihu ti jednoznacne zavidim, vypada fantasticky. S klasky jsi to trefila, fotky se mi libi daleko vic nez v originale :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kniha je naozaj podarená, stále je v nej čo objavovať. Díky za pochvalu fotočiek. Oproti knižke, štúdiovú fotografiu zatiaľ nerobím a ani foodstylista zo mňa zrejme nebude (profíci by určite zalamovali rukami :-). Ja radšej riešim fotky a dizajn najmä podľa vlastných pocitov - a často zvíťazí aj čas a hrozná chuť ochutnať to, čo práve fotím. Potom chvátam a končím s fotením :-)

      Odstrániť
  6. Katka,to je nadhera ..z tvojich fotiek laka vidiek ako vysity :) I love it ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidiek je super, ale asi nie je pre každého + nie je možné ho oceniť v ktoromkoľvek veku. Najmä, vidiek si treba dobre premyslieť, zorganizovať a hlavne, vedieť užiť a nebyť jeho otrokom či obeťou. Teším sa na ďalšie receptíky od teba Mati.

      Odstrániť
    2. veru ,Katka...pravdivo si to napisala...velmi !!!

      Odstrániť