24. mája 2014

Otváračka

Pred rokom som jahodovú sezónu a samozber stihla len tak-tak, tento rok sezónu naopak otváram. Na jahodové polia som sa vybrala hneď v prvý týždeň po ich otvorení. Trochu mám o tohtoročnú úrodu jahôd obavy. Počasie, ktoré panovalo pred pár týždňami, jahodám vôbec neprospelo. Nepomulčované jahody na poliach hnijú a plesnivejú a chýbajú im slnečné lúče. Verím však, že sa to najbližšie dni a týždne stihne napraviť a jahôdky si užijeme plnohodnotne.

Po mojom nezávislom poste o naklíčovaní semiačok ma medzičasom oslovila firma Sonnentor, či by som neochutnala a neotestovala vo svojej kuchyni pár ich výrobkov, a tak mi domov dorazil balíček s peknou nádielkou čajov a korenín. Podobných ponúk od firiem mi chodí pomerne dosť, avšak je len málo značiek (doteraz sa nenašla žiadna), s ktorými sa bytostne stotožňujem a som ochotná ich podporiť.

Značku Sonnentor mám rada. Používam ju doma už dlhšie. Páči sa mi produktové portfólio, obalový dizajn, filozofia a smerovanie značky. Avšak po tom, ako som priamo v Sonnentore popátrala po informáciách, ktoré ma zaujímali, sa mi značka páči ešte viac. Firma vznikla pôvodne v Rakúsku, pár rokov na to bola založená dcérska spoločnosť na južnej Morave, kde spoluzakladateľom je Čech. Firma tak dala prácu aj Čechom priamo v závode, v ktorom sa vyrábajú všetky porcované čaje a čajové zmesi a všetky bylinné čaje. Ešte viac ma však zaujímalo, či produkciu pre Sonnentor značka odoberá aj od miestnych a dozvedela som sa krásne číslo. V Čechách je aktuálne 25 dodávateľov od malých producentov, rodinných fariem až po veľké firmy. Svojich pestovateľov má značka aj v Rakúsku a dokonca aj na Slovensku. Takto si predstavujem zmysluplné poslanie firmy a dobro, ktoré so sebou podnikanie prináša.


Dnes si predstavíme Líbezné koření, ktoré je aktuálnou novinkou značky. Ide o netradičnú zmes kvetov, ovocia a cukru. Pochopiteľne, všetky zložky sú v Bio kvalite. No uznajte, napadlo by vám dávať do zmesi dokopy: mrkvu, okvetie slnečnice, kvety bazy čiernej, kvet ruže, kúsky malín a repný cukor? Nevedela som, čo od korenia čakať a výsledok ma vcelku prekvapil. Korenie je naozaj veľmi jemné, ale pre mňa stále pomerne "exotické" z dôvodu a počtu zvolených surovín (osobne preferujem jednoduché chute a čo najmenej kombinácií), takže som s ním narábala opatrne a nepoužila ho veľa. Ak máte v kuchyni pocit, že sa trochu nudíte, skúste ho – pridá vám iný rozmer v uvažovaní, budete nútení kreovať a hľadať inšpiráciu, ako ho použiť. U mňa nápad, ako korenie použijem, prišiel úplne sám. Stačilo pár dní slniečka, plný košík jahôd a chuť pripraviť si na začiatku jahodovej sezóny zdravšiu verziu ťažkého tiramisu dezertu.


Jahodový silken tofu dezert s domácou granolou a balzamikom

vegan

Tofu u vegánov nahrádza mliečne výrobky ako tvaroh, mascarpone, ricotu, ale aj syry. Možno ho použiť naozaj veľmi všetranne, v slanom i slanom prevedení. Tofu je nízkokalorické a obsahuje pomerne veľa bielkovín rastlinného pôvodu, vápnik aj magnézium. Ale pozor, je to produkt, ktorý sa vyrába zo sóje, ktorá neprechádza fermentáciou, takže pre trávanie nie je úplne bezproblémový. Sója je najmenej stráviteľnou strukovinou. Pri výrobe sa zahrieva na pomerne nízku teplotu, presuje a spracováva sa skoro surová. Preto tofu nie je určené na každodenné použitie. Tofu má ochladzujúce účinky, preto je na leto a teplé dni veľmi vhodné, čo sa týka energie, ktorú so sebou nesie. Moje prvé skúsenosti s tofu "syrom" staré niekoľko rokov ma od tofu skôr odrádzali. Časom sa však na trhu objavili rôzne ochutené verzie (chutí mi len tofu značky Sunfood, aj to nie všetky, a žiaľ slovenské AlfaBio je pre mňa neakceptovateľné). Povedzme si však otvorene, neochutené tofu je pekný hnus! Treba sa s ním vedieť a chcieť popasovať, ak z neho chcete vykúzliť funkčnú surovinu. Ochutiť ho treba riadne, inak z neho budete neustále cítiť pachuť sóje. Za posledný rôčik sa mi vcelku darí, ako ho okabátiť, ale v dnešnom recepte sa mi to podarilo obzvlášť. Citrónová šťava je základ, ostatné ochucovadlá sú už len na vašich chutiach a fantázii. Pri ochucovaní tofu z dnešného receptu hralo svoju rolu určite aj Líbezné koření, ale najväčšmi zabrali light muscovado cukor a 2 struky vanilky. Bez posledných dvoch surovín by to ozaj nešlo.






Suroviny: (množstvá považujte za orientačné, toto je typ dezertu, pri ktorom použijete čo máte a koľko máte)
čerstvé jahody (500 až 750 g)
silken tofu (moje balenie malo 300 g)
kokosové mlieko (cca 5 PL, ale môžete ho vynechať)
ryžový sirup (3 PL – môžete vynechať a sladiť iba cukrom. Ja som pôvodne myslela, že sirup mi bude stačiť, ale tofu žiadalo výraznejšiu chuť)
light muscovado cukor (podľa chuti, ja som použila 4 PL)
šťava z citrónu (1,5 ks)
Líbezné korenie Sonnentor (2 KL – množstvo si upravte podľa vlastnej chuti)
struky vanilky (2 ks)
domáca granola (alebo iné zapekané müsli)
husté balzamiko (u mňa Balsamico di Modena – 3 kvapky na každú porciu)




Postup:
Do nádoby dajte silken tofu, pridajte trochu kokosového mlieka a tyčovým mixérom rozmiešajte do hladka. Pridajte šťavu z citrónu, korenie, cukor (sirup), vyškrabané semiačka z vanilkového struku. Premixujte alebo premiešajte lyžicou. Korenie, sladidlá a dochucovadlá pridávajte dovtedy, kým úplne nepreplácnete chuť tofu. Jahody umyjte a rozdeľte ich na 2 polovice. Jednu polovicu rozmixujte tyčovým mixérom, druhú pokrájajte na kúsky. Pripravte si nádoby alebo misky a vrstvite. Na spodok granola alebo müsli, potom vrstva tofu, rozmixované jahody, opäť granola, tofu a na vrch pokrájané kúsky jahôd. Zakvapnite pár kvapkami hustého balzamika a dajte do chladničky na min. 2 hodiny.



Dobré drobné rady:
Pri ochucovaní tofu buďte ozaj trpezliví. Chce to dávku sebazaprenia – tofu bude spočiatku naozaj hnusné a možno prídete o entuziazmus pokračovať v prípravách. Ale vydržte – noazaj je možné ochutiť ho dokonale a zastrieť chuť sóje!

Môj muž tento dezert označil takto: Ešte nič také dobré s jahodami som nejedol! Počas jedenia ho chválil slovami: to je teda našlapané, to je bomba a na tento dezert spomína pri každej dávke jahôd, na ktorých si pochutnávame. Takže, smelo do toho!

Nájde sa niekto, kto naberie odvahu a ochutná?

2 komentáre:

  1. Líbezné koření, už ten název je nádherný. Často jsem marně hledala koření z květů, třeba ibišku, nebo růží. Skvělý nápad na zdravý dezert, Katko. Tofu mám také hodně v oblibě, i když většinou naslano, tohle rozhodně vyzkouším.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Evo, ak hľadáš naozaj netradičné korenia, zmesy kvetov, korenín, ale i zeleniny, ... Sonnentor by mohol byť dobrým tipom. Ja som v používaní korenín skôr striedmejšia a pre mňa čím menej a jednoduchšie = lepšie. Ale veď to poznáš, najfantastickejšie jedlá sú tie najobyčajnejšie. Pár surovín a najväčšie dobroty sú na svete - veď predsa, talianska kuchyňa je toho skvelým dôkazom, všakže ;-)

      Odstrániť