17. mája 2014

Samo vie najlepšie

Počúvate ho? ... svoje telo. Čo si žiada, čo mu chýba, čo mu robí dobre a čo mu naopak nevyhovuje? Ja to robím už roky, ale stále sa učím, pretože aj moje telo sa v čase mení. Sú chvíle vo vašom živote, kedy správne načúvanie samému sebe, môže veľmi výrazne prispieť k aktuálnej fyzickej pohode, o zdravotných vplyvoch nehovoriac. Nie je nič lepšie, čo pre seba v živote môžete urobiť, ako naučiť sa vnímať sa, počúvať a rešpektovať.

Ako na to? Veru, veľmi jednoducho. Mávate stavy, keď sa po nejakom jedle cítite ťažko? Alebo naopak, vnímate, ak vám nejaké jedlo, potravina, surovina ulahodí a cítite sa ľahko a príjemne? Viete kedy vám trávi a kedy máte naopak ťažké a zastavené trávenie? Kedy máte chuť na hento a o týždeň zasa na niečo iné? Určite to poznáte. No a presne, dámy a páni, to je ono! Samo telo nám vždy samo povie, čo sa s ním deje, čo sme s ním spravili a čo s ním máme spraviť alebo mu nespraviť nabudúce. Raz s tým začnete a už nebude cesty späť. Verte, krásna je tá cesta, neustáleho učenia sa byť sám sebou vo svojej koži.

Aktuálne mám zmysly nastavené ešte citlivejšie a počúvam sa ešte viac ako predtým. Mám také obdobie a naozaj sa mi pozorné načúvanie vypláca. Napr. pár dní dozadu – strašná chuť na mak. V preklade = moje telo potrebuje vápnik. Tak prečo, ak viem čo mi vraví, prečo mu ho nedať!


Dnes 2 ultra jednoduché recepty alebo skôr návod, ako do seba dostať vápnik v prirodzenej a využiteľnej forme. 


Kalciová smršť – Makový nápoj (makové mlieko)

vegan / raw






Suroviny:
mak modrý (1 diel) – mletý alebo nemletý v závislosti od sily vášho mixéra (viac v texte nižšie)
voda (5 dielov)
suroviny na dochutenie: slad, sirup, ovocie

Postup:
Deň 1: Mak s pomocou misky a sitka premyjte, aby ste vyplavili prípadné tuhé časti / smeti. V závislosti od sily vášho tyčového mixéru sa treba vopred (alebo pri ďalšom pokuse – ako to bolo u mňa) rozhodnúť, či budete mak vopred mlieť alebo ho pomixujete až druhý deň spolu s vodou. Mak (pomixovaný alebo nepomixovaný) zalejete vodou v pomere 1 diel maku a 5 dielov vody a necháte odstáť pri izbovej teplote do ďalšieho dňa.
Deň 2: Na druhý deň namáčaciu vodu spolu s makom rozmixujte na padrť (alebo sa pokúste). Pri mixovaní sa má voda farbiť do bielej mliečnej farby. Ideálne nemixovať mak vo všetkej vode, takže časť vody cez sitko a veľmi hustú látku zlejte – nevylievajte – aj túto vodu budete používať ďalej. Po zmixovaní prelejte celú makovo-vodnú zmes cez sito s látkou a poriadne vyžmýkajte. Makové mlieko je hotové – teraz si ho môžete dochutiť podľa vlastnej vôle. Dosladiť sladidlom, aké máte radi (obilné sirupy, agáve, med) alebo pokojne do neho pomixovať obľúbené ovocie. Pomletý mak, ktorý vám zvýši, nevyhadzujte – môžete ho použiť štandardným spôsobom vo všetkých makových receptoch. Makové mlieko skladujte v chladničke a spotrebujte ideálne do 24 hodín (i keď na webe nájdete info, že vydrží aj dlhšie).

Dobré drobné rady:

– Môj mixér žiaľ nebol dosť silný, aby pomlel mak aj vo vode do podoby, s akou by som bola spokojná, ale niečo sa mu podarilo. Nabudúce mak pomeliem vopred a namáčať ho dám už pomixovaný.
– Aj keď v makovom mlieku do seba dostanete riadnu dávku vápnika, s makovým mliekom opatrnejšie. Mám podozrenie, že by mohlo mať ľahko laxatívne účinky. 


Makové rezance trošku inak 

vegan

Triviálny recept z nášho detstva, dnes v trochu zdravšej verzii.





Suroviny:
cestoviny – hrubé rezance
kokosový olej
pomletý mak (z makového mlieka)
ďatľový sirup

Postup:
Cestoviny uvarte v osolenej vode podľa návodu a vlastných preferencií (al dente, ...). Premastite ich troškou kokosového oleja, pridajte mak. Servírujte horúce a na tanieri doslaďte ďatľovým sirupom.


Ak vám vyššie pri spomenutí deficitu vápnika napadlo ako prvé kravské mlieko, či mliečne výrobky – je načase vyviesť vás z dezinformovanosti. Mozgy máme rokmi tlakom reklamy a korporácií namasírované dostatočne, ale stačí trošku študovať, pozrieť si viaceré štúdie a veľmi rýchlo na základe faktov zistíte, že rastlinné zdroje sú omnoho bohatším zdrojom vápnika ako živočíšne. Najmä čo sa jeho využiteľnosti a vstrebateľnosti týka. Najbohatšie na vápnik sú mak (1500 mg/100 g), sézam (500 - 1400 mg/100 g), morské riasy (v závislosti od druhu 600 - 1300 mg/100 g), mandle (240 mg/100 g). Prijatím vápnika v mlieku (polotučné mlieko 112 mg/100 g), mliečnych výrobkoch (Eidam - 690 mg/100 g; tučný tvaroh (366 mg/100 g) si naopak ešte viacej uškodíte. Z tela sa pri vylučovaní vyplaví vápnika viac, ako ste ho s mliekom mohli prijať. Preto aj odporúčania dať si pri osteoporóze mlieko a mliečne výrobky sú mylné. Mliečna téma je taká diskutabilná a obšírna, že si zaslúži niekoľko samostatných postov, takže sa jej budeme venovať niekedy v budúcnosti.

4 komentáre:

  1. Konečně jsem si našla čas, abych sem znovu zavítala a zrovna takové téma, které mi sedne. Mák mám ráda odmala, a když jsem teď viděla ty těstoviny... Sladká jídla na oběd jsem nikdy moc nemusela, ale právě teď mám pocit, že se mi o nudlích s mákem bude i zdát. Úžasné připomenutí, díky za něj!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mak mám od malička aj ja. Odkedy som však prvý raz vyskúšala biely mak, zamilovala som sa do neho ešte viacej. Máš odskúšaný, Market?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mák je moje nejoblíbenější sladká náplň. Babička chodila paběrkovat na makové pole a sbírala roztroušené palice. Doma jsme z nich vyklepávali mák a bylo ho dost přes celou zimu. Makové mléko mě láká už dlouho, zkoušela jsem už jiná rostlinná, třeba rýžové, které jsem si pro jeho lehkost zamilovala i jako ingredienci do dezertů.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Makové mlieko bolo u mňa prvé z rastlinných, ktoré som doma vyrábala sama. Určite chystám mandľové, ryžové a určite aj iné obilné mlieka. Však keď príde ich čas, tak ich pripravím. Všetko musí dozrieť správneho času.
      Ja som mak zasadila prvým rokom aj vo svojej záhrade, ale práve to vysypávanie z makovičiek som nemala moc zmáknuté, tak som ho ani neopužila, i keď, veľa ho ozaj nebolo, to som len skúšala a šupla ho do svojej permakultúrnej kolónie.

      Odstrániť