9. novembra 2012

Zazimovali sme

Domček aj záhradu.

Predminulý víkend tesne pred padnutím prvého snehu som pozbierala posledný mangold z našej záhradky. Týždeň na to som objavila ešte 2 mini jesenné tekvice, vytrhala obrovské pahýle s kopou zelených rajčín a začala pripravovať záhradu na zimu. Teda, pripravovať, poďakovala som za úrodu a popriala jej pekný zimný odpočinok. Žiadnu špeciálnu starostlivosť jej nechystám. Určite ju budem chodiť pozerať, trošku ju ešte poopatrujem a pokiaľ budú na mňa otužilé byliny ešte chvíľu svojou zeleňou útočiť, oberiem, čo nezakryje sneh. Počas neskorej jesene pozbieram ešte malé zelené loptičky kelu a poľníček. Potom vyhlásime zimný oddych a ja začnem veľmi pomaličky chystať nový osevný plán – samozrejme, na papieri.



Máme za sebou prvú záhradnú sezónu. Avšak na našom pozemku neprechádza zmenami iba záhrada. Tá je naším neplánovaným bonusom. Prím hrá stavba domčeka. Ak sa podujmete k stavbe domu (podotýkam vlastnými silami a rukami), neubránite sa rôznym pocitom, ktoré budú vašou mysľou aj telom prechádzať. Impulzy sú to veru všakovaké a väčšina je rýdzo pozitívna. A tak, ako bude vaša stavba rásť, budete si permanentne miešať dávku vlastnej chémie, pracovať s vlastnou fantáziou a dávkovať si svoje sny.

Na začiatku sa ponaháňate s metrom a špagátmi z rohu na roh. Zameriate. Doveziete si malý bágrik, porýpete v zemi a vykopete prvé veľké jamy. V tejto fáze analyzujete pôdu a hútate, čo v nej dokáže rásť, aká bude, googlite a študujete pôdne druhy (toto samozrejme neplatí pre tých, ktorí vysejú trávnik, zasadia tuje a majú zaděláno). Objednáte prvý betón, prídu maníci s joystickom na ovládanie pumpy a zalievate. O nejaký čas na to lejete ďalší betón a máte hotové základy. Konečne sa poprecházdate po vlastnom dome. Je čas a vy kladiete prvé základové kamene – jeden žena, druhý muž – každý na opačný roh domu. Začína fáza – "rastieme".
Je to bomba! Slnko praží (sme na juhu, takže väčšinou až moc), betón okolo sála ešte viac, ale pokračujete. Šaškujete v budúcej kuchyni. Občas si ublížite a prídete k pracovnému úrazu. Pálite asfalt, hasíte smäd a každý deň sa tešíte.

Medzitým varíte dobroty z biozáhrady. Pečiete koláče a zavďačujete sa nimi susedom, že vám požičali, vybavili, pomohli.

Mirabelkový koláč a tvarohová bábovka

Vozíte tvárnice, drevo, zohýbate železo, lejete ďalší a ďalší betón. No a za nejaký čas sa už v dome nevidíte. Múry sú vyššie ako vy. Končí fáza "dívaj sa kam stúpaš" a začína fáza "dávaj pozor na hlavu".

Domček sme pod strechu tento rok nedostali, ale aj tak sme spokojní. Nestresovali sme, ani neplánujeme. Po zime pokračujeme.

6 komentárov:

  1. Katka, nech je zima ľahká a krátka, aby ste mohli rýchlo ďalej pokračovať :-) Ja som tento rok žiaľ nestihla nasiať zimné kapustoviny, čo ma dosť mrzí :-( Na záhradke mám ešte špenát a polníček rastie pekne do krásy a na tvoj podnet som mrkla poriadne do záhradky a zistila som, že samovýsev koriandru zafungoval aj u mňa. Ešte mám hŕbu boráku a nejaké tie bylinky, ale tiež sa už neviem dočkať jari, sadenia semeniok, predpestovania sadeníc... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Môjmu poľníčku sa moc nechce, vcelku zvažujem, či neostane nateraz taký krpatý a nedorastie až na jar. Však uvidím, nechám ho rásť. Hlúbovín nemám veľa, pár pahýľou ružičkáča, iba čo vzišlo a nezožrali potvory, ale stačiť nám budú – hlavne nech nejaké dorastú, bude na polievku, prívarok či prílohu. Dnes skoro ráno som bola na pozemku a mangold sa ešte stále snaží, takže myslím, že som s ním ešte neskončila. Bylinkám už asi ťahá zima na korienky, asi už dlho nevydržia. Pekný víkend.

      Odstrániť
  2. Katka, mangold dlho vydrží, ja som posledné kusy brala zo záhrady až po mraze, je to vďačná zelenina. Aj vám pekný víkend, my žiaľ tento vknd trávime v meste :-(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som si mangold obľúbila viac ako špenát. Je jemnejší a je z neho omnoho väčší výnos. O rok sadím znova ;-)

      Odstrániť
  3. Máš krásně napečeno, a já osobně se už těším na jaro....:))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fotky koláčov sú ešte z prudkého a hlbokého leta, keď ešte bola čerstvá úroda. Ale aj teraz je super, jablkobranie navôkol je za nami, tak si doma užívame jablkové recepty.
      Ja sa teším aj na zimu, nech mám čas si naplánovať čo na jar so záhradou.

      Odstrániť