27. apríla 2013

VEĽKÝ TEST PARENÍC

Môj syrový vkus a chute sa postupne v rokoch vyvíjali. Stále viac som zisťovala, ktoré syry mi ľahšie trávia, ktoré mi viac chutia, ktoré mi viac pasujú v rámci ročných období, do ktorých sa oplatí investovať. Na vrchole rebríčka sú u mňa jednoznačne syry talianské a nemyslím si, že sa na piedestál miesto nich dostanú nejaké iné. Lenže v našich končinách k dobrým talianskym syrom najideálnejší prístup nie je, najmä nie k tým špecifickým regionálnym, sústredila som svoju pozornosť na syry rýdzo domáce (Pozn.: veľkými koncernami vyrábané "talianske" mozzarelly, ricotty nerátam – považujem ich za bezpohlavné). Ak trváte na kvalite, do veľkého krámu po dobré slovenské syry veľmi nechoďte (aj keď nájde sa aj tam výnimka) a radšej hľadajte alternatívy. Ja som posledné roky (kým sme radikálne neobmedzili mliečne výrobky) kupovávala syry výhradne na tržniciach, v malých drevených či iných stánkoch s prevažnou ponukou slovenských výrobkov. Išlo o čerstvé či polozrejúce kravské či ovčie výrobky od malých výrobcov – parenice, hrudky, bryndza, tvaroh. Ale keďže ani ja sa občas veľkoformátovým obchodom nevyhnem, skúsila som ponuku daných syrov aj v reťazcoch a tam vo mne vzkriesla myšlienka na miniprojekt – na veľký parenicový test.



V rámci svojho miniprojektu som sa pustila do testovania mne dostupných pareníc. Dostupných, čo sa týka geografickej blízkosti, a tak prevažná väčšina testovaných pareníc bola zakúpená na rôznych miestach v Bratislave a jedna vzorka v Mekke ovčích syrových výrobkov – v Žiline (dostupná aj v Bratislave).

Ponuka pareníc v sieťových obchodoch:
Tesco – Liptov, Agrofarma, Milsy, Syrex Zázrivá, Spišská + privátna značka Tesco (vyrába Agrofarma)
Kaufland – Liptov, Milsy + privátna značka (buď Agrofarma alebo Milsy, priznávam, nepamätám si)
Billa – Liptov, Milsy + privátna značka Billa (vyrába Milsy)
Lidl – parenice nepredával (v čase môjho testu)
Hypernova / Albert / Carrefour – nesledovala som (ak máte prehľad, napíšte do Komentárov)


RÝCHLE EXAKTNÉ INFO O PODMIENKACH TESTU:
druh testovanej parenice – neúdená
druh použitého mlieka – kravské, okrem vzorky č. 7 (100 % ovčie)
počet testovaných vzoriek – 8
počet testovaných / sledovaných kritérií – 11
počet testujúcich osôb – 2 
počet nákupných miest – 4 (reťazce – 1, špecializované syrové stánky – 3)
hodnotiaca škála – od 0 po 6 bodov (0 - minimum, 6 - maximum)


TESTOVANÉ PARENICE:
1. Tesco gazdovská parenica (vyrába Agrofarma Červený Kameň) / Tesco
2. Gazdovská parenica Agrofarma Červený Kameň / Tesco
3. Spišská parenica (vyrába Kľuknavská mliekareň) / Tesco
4. Parenica Liptov / Tesco
5. Bánovecká parenica Milsy / Tesco
6. Neúdená parenica Plachtinská farma / drevenička pri Tescu Kamenné námestie / Špitálska
7. Parenica čerstvá OVČIA (vyrába Jozef Zvara) / Farmárska tržnica (predávaj aj stánok na trhovisku Miletičova)
8. Parenica Syry zo Zázrivej (vyrába Pavol Mandinec) / drevené búdky Žilina, alebo drevenička trhovisko Šustekova alebo Miletičova


OBAL









OBAL











NIEČO VIAC O TESTOVANÝCH KRITÉRIÁCH:
OBAL grafika – vizuálne spracovanie etikety, obalu – ľúbivosť a atraktivita obalu
OBAL praktickosť – otvoriteľnosť, vhodnosť pre transport, možnosť uskladnenia v obale po otvorení
SPÔSOB OTVÁRANIA – otvoriteľnosť obalu (s/bez použitia noža), rožky na otváranie
VZHĽAD – vizuálna atraktivita produktu, tvar a páčivosť spôsobu zatočenia
FARBA – odtiene bielej, po bielo-žltú, žltkavú 
KONZISTENCIA – tuhosť, vlhkosť, suchosť, pružnosť (od verzie blato po verziu pevne držiacu tvar a dostatočnú tuhosť)
CHUŤ – chuťové vlastnosti produktu (rýdzo subjektívne: nechutí / chutí)
SLANOSŤ – pocitové množstvo soli v produkte 
SPÔSOB BALENIE – napr. hermeticky uzavretý obal, ochranná CO2 atmosféra, vzduch
INFO NA OBALOCH – uvedenie dôležitých info na obale (tuk v sušine, zloženie, info o alergénoch)
CENA – v € za 1 kg


VZHĽAD / FARBA

VZHĽAD / FARBA








VÝSLEDKY A SUBJEKTÍVNE ZHRNUTIE:
UPOZORNENIE: Všetky bodované kritériá označené bodmi 1 – 6  (1 - minimum, 6 - maximum) sú čisto subjektívnym hodnotením vyplývajúcim z osobných preferencií a chutí.





Nechcem robiť zhrnutie a poradie na základe priemernej hodnoty z tabuľky, pretože som v svojom teste sledovala aj kritériá, ktoré vo výsledku o spokojnosti s produktom nerozhodujú (ako napr. praktickosť a grafika obalu, spôsob otvárania). Najdôležitejšie kritériá pre výber produktu sú chuť, konzistencia a vzhľad.

Obal z marketingového hľadiska predáva, ale platí to jedine v obchodnej sieti, kde máte na výber viacero produktov rovnakého druhu. V malom špecializovanom obchode vás obslúžia, tam nemáte čo vymýšľať. Obal napomáha ku kúpe vtedy, ak nepoznáte produkt, neviete sa rozhodnúť a necháte sa ovplyvniť prvým dojmom. Za mňa – zabudnite na obaly. Otestujte viacero výrobkov a riaďte sa svojimi chuťami. Či už bude na obale čokoľvek, chuti parenice to nijako nepomôže.

Spôsob otvárania má na vás vplyv iba v momente, keď sa rozhodnete svoj produkt skonzumovať. Ak budete v danom momente doma vo funkčne vybavenej kuchyni, prekážky nemáte žiadne. Ak sa však rozhodnete výrobok skonzumovať mimo domova a vaša výbava bude nulová, môže dôjsť k miernemu nasrdeniu. Najmä pri vákuovo balených produktoch potrebujete k otvoreniu nôž alebo nožnice. Pri výrobkoch v ochrannej atmosfére naopak trochu viacej sily. V tomto smere produkt zabalený v obyčajnom igelitovom vrecku vychádza ako najjasnejší víťaz – tento obal otvorí aj decko. Na druhej strane, igelitový sáčok nemusí vždy a za každých okolností prežiť transport bez újmy.

Vzhľad parenice patrí ku kritériám, ktoré pri opakovaných nákupoch priamo ovplyvňujú nákupné rozhodovanie. Spôsob zatočenia parenice je u všetkých producentov rovnaký – zatočenie do slimáka. Niektoré parenice sú krásne spracované – držia tvar, vidno všetky vrstvy a keď pareničku konzumujete, je možné si slimáka pekne odmotať, jednotlivé vrstvy sa prirodzene odlupujú. Podľa mňa je to možné docieliť iba pri ručnej výrobe. Na trhu sú však aj parenice, ktoré vyzerajú ako jedna hruda syra, poriadne sa nedajú oddeľovať a vyzerajú nevkusne. Pri ovčej parenici som bola sama prekvapená, lebo išlo o dvojparenicu, pri ktorej sú 2 ks spojené, zatočené každý opačným smerom a vytvárajú tak pekné esíčko. Jedinečné, krásne, originálne – tlieskam.

K farbe sa moc vyjadriť neviem, netuším akú farbu by parenica mala mať. Preto som toto kritérium nebodovala a iba slovne popísala farbu danej vzorky.

Chuťové rozdiely si človek naplno uvedomí iba vtedy, ak pred seba položí viacero vzoriek a chutná jednu vzorku za druhou. Diametrálne rozdiely určite nezbadáte, jedná sa predsalen o ten istý produkt, ale sú výrobky, ktoré sú chuťovo výraznejšie, iné sú naopak mdlé a totálne bez chuti. Niektoré parenice napriek tomu, že deklarujú, že sú neúdené, majú v sebe príchuť údenosti (určite sa údené a neúdené parenice nevyrábajú na dvoch miestach v jednom závode – rýpať sa v tom nejdem. Aký je proces výroby údenej / neúdenej parenice a prečo k tejto pachuti u neúdenej parenice dochádza by sa bolo treba opýtať priamo výrobcov).

Pri konzumácii pareníc určite zaregistrujete ich slanosť. V niektorých pareniciach je soli naozaj dosť, takže vzniká potreba bezprostredne uhasiť smäd. Osobne preferujem slanšie parenice, ale len do istej hranice. Keď už soľ vyslovene v ústach štípe, nie je niečo dobre.

Konzistencia je hneď po chuti pre mňa najdôležitejším kritériom dobrej parenice. Blatové parenice, ktoré sú mazľavé, sú podľa mňa veľký omyl a chybou pri výrobnom procese. Naopak, pevné, hutné, kompaktné parenice, ktoré držia tvar, ale nie sú vysušené, sú presne také, čo mi chutia.

Spôsob balenia vás ovplyvniť môže, ale nemusí. Osobne mám lepší pocit z vákuovo uzavretých obalov ako z obalov napustených CO2 plynom, ktorému sa vznešene hovorí "ochranná atmosféra". Dať preč vzduch mi príde prirodzenejšie a čistejšie, ako k produktu vpustiť plyn.

Pri študovaní Informácií na obaloch ma predovšetkým zaujímala vyspelosť našich producentov v tom, či myslia širokospektrálne a či si uvedomujú zásadnosť poskytnutia / utajenia informácií o svojich produktoch. Napriek progresívnosti dnešnej doby, info o Alergénoch na niektorých obaloch stále absentujú. Je to smutné, keďže sa jedná o fakty, ktoré môžu ohrozovať zdravie a ľudský život.

Cenovo sú parenice kupované v špecializovaných syrových obchodoch výhodnejšie, ako najlacnejšie privátne značky vo veľkoobchodoch. Kvalita a vlastnosti sú neporovnateľné – parenice od malých výrobcov majú navrch aj cenovo (čo je pre mňa tak trochu paradox).

VZHĽAD / KONZISTENCIA
Vzorka č. 1 / 2 – Gazdovská parenica Tesco / Agrofarma: VERDIKT: NIE. Nenašla som jediný dôvod na kúpu. Konzistencia na blato, vizuálne prepadák, pri rozkrúcaní sa poriadne neodlupuje, obal katastrofa. Chuťovo je síce dosť výrazná a nie je vyslovene nechutná, ale skôr som mala pocit, že jem parenicu údenú, než neúdenú. Ani cenové hľadisko nemôže byť v tomto prípade dôvodom. Na trhu nájdete za nižšiu cenu neporovnateľne vyššiu kvalitu. V tomto prípade musím skonštatovať, že značkový produkt sa od produktu predávaného pod privátnou značkou chuťovo, konzistentne, výzorovo nijako nelíšil.

Vzorka č. 3 – Spišská: VERDIKT: NIE. Za mňa Nekupovať. Nezaujímavá, chuťovo mdlá, konzistentne blátivá, nedrží tvar, nie je možné ju lúpať.

Vzorka č. 4 – Liptov: VERDIKT: Z núdze cnosť. Za pekným obalom sa skrýva vo veľkom vyrábaný produkt, ktorému chýbajú výrazné benefity. Liptov je možno lídrom na trhu, ale iba čo sa týka množstva vyrobených / predaných kusov. Ak máte prístup k iným domáckejším pareniciam, tak NIE.

Vzorka č. 5 – Milsy: VERDIKT: Kúpou nič nepokazíte, ale ani nič nezískate. Pre mňa osobne, najkrajší obal – som fanúšikom obalového minimalizmu a čistého dizajnu. Veľká nevýhoda obalu – nepriehľadnosť – jediný produkt na trhu, ktorý nie je možné si pozrieť. Ak nemáte inú možnosť, kúpte, ale za mňa to nie je ono – NIE.

Vzorka č. 6 – Plachtinská: VERDIKT: jedinečný tvar – úzky, plochý, zaujímavý. V rámci produktov na trhu, myšlienka vyrobiť svojský tvar zabezpečuje produktu jednoznačnú odlíšiteľnosť od konkurencie. Vyvážená chuť. Za mňa – rozhodne ÁNO. TOTO je PARENICA! – za mňa Benchmark (líder, vodca, top na trhu – netuším, ako tento výraz preložiť zmysluplne do slovenčiny).

Vzorka č. 7 – Ovčia: VERDIKT: unikátne zatočenie, dvojparenica, krásna biela farba, 0% kravského mlieka. Chuťovo je v porovnaní s kravskými parenicami jednoznačne iná, výraznejšia. Pre mňa však ťažšia, sýtejšia a hodne mastná. Ako spestrenie, z času na čas – ÁNO.

Vzorka č. 8 – Zázrivá: VERDIKT: v každom prípade ÁNO. Perfektná konzistencia, pekný vzhľad, výborná chuť. Pri nákupoch v minulosti sa mi stalo, že táto parenica bola dosť presušená, ale keďže sa nejedná o veľkovýrobu, kvalita mlieka sa počas roka mení a môže sa stať, že aj pri výrobe spravia z času na čas niečo inak – rada im to prepáčim a moju loyalitu tým nenabúrajú.

VZHĽAD / KONZISTENCIA










Moje TOP poradie:
1. Plachtisnká parenica - vzorka č. 6
2. Parenica Zázrivá - vzorka č. 8
3. Ovčia čerstvá parenica - vzorka č. 7

Vzorka, čo sa mi nedostala do testu: často som kupovávala aj parenice firmy Syrex Zázrivá, ale v čase testu som ju nevedela zohnať. Podľa toho, aké s ňou mám skúsenosti, je de fakto identická so vzorkou č. 8 (farebne, konzistentne, chuťovo). Akurát má krajší obal a výrazne vyššiu cenu (Tesco – 14,90 €/kg). Syrex Zázrivá robí aj vizuálne veľmi atraktívnu verziu Minipareničky.

Na záver:
V skutočnosti dnes neviem povedať, ako má pravá parenica naozaj chutiť. Dnešné technologické postupy, spôsob chovu, "čistota" krmiva a ovzdušia zmenili výrobný proces natoľko, že dnešné parenice od tých starých dobrých tradičných musia byť diametrálne odlišné. Z ponuky na trhu si však vybrať môžete. Stačí si nájsť tú svoju, ktorá bude predstavám o tradičnej parenici najbližšia. Ja som rozhodne za nefabrikové parenice od drobných výrobcov: parenice sú chutnejšie, krajšie, pružné a krásne sa dajú lúpať. Podporím tak tých, ktorí sa aj napriek globalizácii rozhodli zachovať tradície a venujú sa krásnemu remeslu. To má pre mňa vyšší zmysel, to je pre mňa dobro.

Aké sú vaše parenicovské skúsenosti a obľúbené značky? Badáte rozdiely medzi jednotlivými značkami?

5 komentárov:

  1. Katko opravdu velmi zajímavé čtení,bohužel nemám možnost ochutnat tento druh sýru (zde v itálii mezi pařené sýry například patří mozzarella,ta nejchutnější se vyrábi v okolí Neapole), též dávám přednost drobným regionálním výrobcům, kteří se snaži zachovat tradiční výrobu a chut'...:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sonička, u vás je skvelých syrov viac než dosť. Jedna dobrota väčšia od druhej. Slovenskej parenici je najbližšia Scamorza. Posielam pozdravy do syrovej veľmoci!

      Odstrániť
  2. Veľmi subjektívny test, s výsledkom ktorého by mnohí určite nesúhlasili.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Samozrejme, slovo "SUBJEKTÍVNY" je v rámci môjho postu spomenutý viac krát. Tí, čo by s mojím testom nesúhlasili, sa so svojimi skúsenosťami môžu otvorene podeliť - napr. v Komentároch. Máme predsa slobodu slova a prejavu. Zaujíma ma váš názor, budem rada, ak ho uverejníte.

      Odstrániť