13. septembra 2012

Ovocníčkovia

Aj keď mnohí už hovoria o jeseni (aj ja ju vidím, ako prichádza každým dňom), u nás stále panuje leto. Denné teploty vyháňajú teplomer k 30-tke a ja sa z toho teším. To samozrejme platilo do včera, ale predsa, nenecháme si jedným chladným dňom pokaziť náladu, všakže? Už 5 mesiacov vegetujeme a jedávame na terase. No a dávam tomu ešte minimálne mesiac, že na terase jedávať ostaneme. Nie je lepší pocit, ako si dať raňajky, ovocie či večeru spoločne na čerstvom vzduchu v tichom prostredí. Ak je to navyše priamo u vás doma, je to ultra bonus!

Ovocíčko vonku stále dozrieva a tak si ho neustále užívame. Vymýšľam, akú sladkú dobrotu zo sezónneho ovocia vykúzliť, aby som sa v kuchyni neopakovala. Tentoraz som nešla do monotónnej jednozložkovej verzie ovocných dezertov – lebo ovocný mix skvele ulahodí oku aj chuťovým bunkám.


Dvojfarebný čokoládovo-ovocný cheesecake


Tento cheesecake som pripravovala ako dar pre kamaráta Peťula, tak som si dala vážne záležať. Pred rokom som mala presne v tomto období silnú sériu cheesecakov, kedy som ich viacero pripravovala na zákazku, a tak som sa trochu na tejto tvarohovej dobrote "odvarila". Možno to poznáte sami na sebe – keď niektoré jedlo pripravujete častejšie ako iné, poriadne ho odvaríte, vychytáte muchy, chytíte správny gryf, zdokonalíte sa. Tak vzniknú jedlá, ktoré máte "v ruke". Kedy možno premakať a upiecť dokonalý cheesecake? Koľko pokusov potrebujete? Asi je to individuálne. Treba mať v oku a poznať svoju trúbu, vedieť vybrať správne suroviny, vychytať správnu teplotu (pri príprave aj pečení), dĺžku pečenia, konzistenciu, ... Zrádností pri tomto dezerte je viacero, ale báť sa ho netreba. Keď pečiete svoj X-tý cheesecake a podarí sa vám ho aj ochutnať (ak neputuje mimo, kedy sa nedostanete ani k omrvinke), pri istom pokuse č. X vám bude jasné, že ho viete! Ak ste doteraz váhali a báli ste sa, prečítajte si dobré rady cheesecakekovej guru Lucie. Bez ohľadu na to, ktorý z jej tvaroháčov si vyberiete, návod je takmer identický a veľmi užitočný.


Receptom sa nejdem opakovať, frčala som podľa svojho overeného receptu, ktorý nájdete v starých článkoch, len som ho malinko vylepšila. Mala som vnútornú potrebu trošku zaexperimentovať. Ubratie množstva cukru za veľký experiment nepovažujem. Menej cukru tomuto koláču neuškodí, koláč je vďaka ostatným tučným surovinám kalorický viac než dosť. Chcela som otestovať 2 farby tvarohovej zmesi – bielu a hnedú. Použila som preto 2 druhy čokolády – bielu a tmavú. Pri poslednom nákupe som natrafila na dosiaľ nevidenú bielu čokoládu zn. Carla – Czech Choco. Pre mňa má určite navrch nad Orion (čo chutí ako Sunar) i Milku (ktorá je ako všetky fialové čokolády bezpohlavná). Fotku koláča v reze nemám (keďže bol konzumovaný mimo domova a poriadneho svetla), ale poviem otvorene – farebné kreácie vnútri cheesecaku musím ešte natrénovať! Skúšala som viacfarebnú špirálu, ale nebolo to to, čo som chcela dosiahnuť. Konzistentne – za mňa super, ale vzhľadom na nedostatočnú funkčnosť chladničky u oslávenca, torta nebola správnej teploty a to jej ubralo pár drahocenných bodov. Navyše, niekto z pozvaných svojvoľne otvoril krabicu a vyžral pár kúskov malín. Hanba! Nič to preto, hádam chutili.


Dobrá drobná rada:
Podávať cheesecake studený vytiahnutý priamo z chladničky je psou povinnosťou – spravte pre to maximum – inak koláču uberiete z jeho chuťovej krásy.


Kysnutý koláč s tvarohom a ovocím


Ďalší deň po milej oslave a návšteve večerného veľkomesta bolo načim pripraviť nedeľný dezert. V poslednom čase moje telo prahne po kysnutom ceste, tak prečo mu ho nedať. Nad rámec klasiky som cesto posypala tvarohom vymiešaným s trochou cukru. Ako vidíte, použila som všetky druhy ovocia, ktoré som doma a na záhrade našla. Tak sme si každý neskôr užívali svoj kúsok kysnutého cesta s malinami, černicami, broskyňami, jabĺčkami alebo slivkami. Pri takýchto príležitostiach, keď mám možnosť ochutnať viacero "rôznych" koláčov, robím si vnútorne hitparádu poradia, ktorá verzia mi chutila najviac. U mňa tentoraz vyhrali maliny.


Ak máte pocit, že malín a černíc je na "obyčajný" kysnutý koláč škoda, zbavte sa toho nevedomého pocitu šmahom ruky. Choďte do toho a nielenže prevoniate celú kuchyňu, ale na jazyku sa vám po ochutnaní rozplynie nádherná čistá chuť tohto bobuľového ovocia. Keď navyše natrafíte na nie 100% vydarené a zrelé bobuľoviny, po tepelnej úprave sa tento ich nedostatok preklopí v neočakávanú výhodu. Verte, budete chcieť takýchto voňavých kúskov viac! Mne osobne táto várka malín a černíc (kupovaných) chutila naozaj viac v koláči ako za surova v cheesecaku. Aj môj muž označil práve tieto kúsky za nenormálne a kľudne by si dal viac!


Nechajme teda nostalgicky odísť tohtoročné nádherné leto a tešme sa na voňavú, farebnú, slnečnú a veternú jeseň. Ste na ňu už pripravení? 
Naša záhradka nám už podstrkuje prvé žlté dyne, takže sezónu sme zahájili starou dobrou klasikou – dyňovou polievkou.

2 komentáre:

  1. ten s tvarohem a ovocem vypadá přímo pohádkově :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, ale veľká škoda je, že dnes už bobuľové ovocie (ak nie je z vlastnej záhrady alebo priamo z lesa) chutí umelohmotne. Darmo, že pekne vyzerá :-( A to ma teda riadne štve.

      Odstrániť